De Olympus
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De Olympus

http://wizardworld.actieforum.com/forum.htm
 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Joanne K. Rowling; rechtzaken

Ga naar beneden 
+2
DarcyTheLunatic
Morgause
6 plaatsers
AuteurBericht
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimevr okt 23, 2009 11:44 pm

Ouibonjour mensjes,

Vandaag las ik ergens op internet dat onze beste J.K. Rowling, schrijfster van Harry Potter, weer eens een rechtzaak heeft aangespannen tegen een regisseur, en jawel, weer een Rus. De goede man wilde een film schrijven over een jongen met een Harry Potter-obsessie, en dat vond Rowling dus niet erg leuk. Ze heeft wel eerder een rechtzaak geleid tegen een andere Rus, toevallig mijn favoriete schrijver Dmitri Emets, voor zijn parodie Tanja Grotter. En ze heeft zeker een vaste advocaat, want dat zijn niet de enige mensen die ze voor de rechter sleepte.

Ik vind dit maar zielig gedrag van onze beste Joanne. Ze heeft haar miljoenen al, waarom moet ze nog meer willen winnen? Van Russen, ook nog. Of is ze bang voor complimenten? Ik zou het namelijk alleen een compliment vinden als iemand een film wilde maken waarin de hoofdpersoon obsessed was met mijn boeken. Trouwens, dat zou een heel goede film zijn geworden, van die regisseur. Maar perhaps is Rowling bang dat iemand haar overtreft met creativiteit of rijkdom? Man, don't worry, be hippie, zou ik toch zeggen.

Wat vinden jullie? Post het hier!
Terug naar boven Ga naar beneden
DarcyTheLunatic
Plebejer
DarcyTheLunatic


Aantal berichten : 40
Leeftijd : 31
Woonplaats : The Asylum
Reputation : 0
Points : 41
Registration date : 08-09-09

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 1:40 pm

Hmm, ergens heeft ze wel gelijk. Het is haar idee, en dan gaan ze er nog andere films van maken. Want van de ene film komt de andere en op den duur maakt iedereen films over HP ofzo en dat is ook niet echt leuk voor J.K. Rowling denk ik =/
<3.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://nl.netlog.com/DarcyTheLunatic
Anadria
Plebejer
Anadria


Aantal berichten : 83
Leeftijd : 33
Woonplaats : Count Dracula's Castle
Reputation : 0
Points : 83
Registration date : 08-09-09

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 2:17 pm

DarcyTheLunatic schreef:
Hmm, ergens heeft ze wel gelijk. Het is haar idee, en dan gaan ze er nog andere films van maken. Want van de ene film komt de andere en op den duur maakt iedereen films over HP ofzo en dat is ook niet echt leuk voor J.K. Rowling denk ik =/
<3.

Ja, daar ben ik het mee eens. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als ze een figuur dat ik zelf verzonnen heb opeens overal gaan gebruiken, maakt niet uit in welke zin dan ook... Zoals 'n bovenposter zei... na een tijd gaat iedereen er films of boeken over maken waardoor het 'origineel' helemaal uit z'n context gerukt wordt en helemaal anders voorgesteld dan Rowling zelf wilde... en zo'n dingen. Het concept HP gaat na een tijd toch helemaal verloren?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://twilightfanclubbelgium.webs.com
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 2:55 pm

Anadria schreef:
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als ze een figuur dat ik zelf verzonnen heb opeens overal gaan gebruiken, maakt niet uit in welke zin dan ook... Zoals 'n bovenposter zei... na een tijd gaat iedereen er films of boeken over maken waardoor het 'origineel' helemaal uit z'n context gerukt wordt en helemaal anders voorgesteld dan Rowling zelf wilde... en zo'n dingen. Het concept HP gaat na een tijd toch helemaal verloren?

Als er helemaal niks werd gedaan, zou HP al jaren geleden zijn vergeten. Ik vind dat ze maar om aandacht roept en ook op een andere manier haar personages kon verdedigen, niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
Prince of Magic
Plebejer
Prince of Magic


Aantal berichten : 23
Leeftijd : 30
Woonplaats : Ergens in Nederland
Reputation : 0
Points : -1
Registration date : 24-09-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 3:10 pm

Het heeft volgens mij met geld te maken. Als die film over dat Hp obsessie gedoe uit komt kan dat zorgen voor een mindere verkoop van haar boeken. Als ik een boek zou schrijven en iemand anders maakt daar een film van waarin het in een slecht daglicht word gestelt zou ik ook kwaad worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joris-epskamp.hyves.nl
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 3:21 pm

Prince of Magic schreef:
Het heeft volgens mij met geld te maken. Als die film over dat Hp obsessie gedoe uit komt kan dat zorgen voor een mindere verkoop van haar boeken. Als ik een boek zou schrijven en iemand anders maakt daar een film van waarin het in een slecht daglicht word gestelt zou ik ook kwaad worden.

Slecht daglicht? Waar? Als een jongen heel erg van HP houdt, en Harry zijn grootste held is, waar is het slechte daglicht van? Ik zou eerder denken dat dit HP terug zou brengen! Welk slecht daglicht?
Terug naar boven Ga naar beneden
Prince of Magic
Plebejer
Prince of Magic


Aantal berichten : 23
Leeftijd : 30
Woonplaats : Ergens in Nederland
Reputation : 0
Points : -1
Registration date : 24-09-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 3:25 pm

Dat je verslaafd aan hp kan raken? Dan zullen minder mensen het gaan kopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joris-epskamp.hyves.nl
Anadria
Plebejer
Anadria


Aantal berichten : 83
Leeftijd : 33
Woonplaats : Count Dracula's Castle
Reputation : 0
Points : 83
Registration date : 08-09-09

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimeza okt 24, 2009 6:39 pm

Mai Faerie schreef:
Anadria schreef:
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als ze een figuur dat ik zelf verzonnen heb opeens overal gaan gebruiken, maakt niet uit in welke zin dan ook... Zoals 'n bovenposter zei... na een tijd gaat iedereen er films of boeken over maken waardoor het 'origineel' helemaal uit z'n context gerukt wordt en helemaal anders voorgesteld dan Rowling zelf wilde... en zo'n dingen. Het concept HP gaat na een tijd toch helemaal verloren?

Als er helemaal niks werd gedaan, zou HP al jaren geleden zijn vergeten. Ik vind dat ze maar om aandacht roept en ook op een andere manier haar personages kon verdedigen, niet?

HP is ook zonder al die extra 'publiciteit' (wat ik eerlijk gezegd geen publiciteit vind, maar soit) nog steeds heel populair. Dat ligt niet aan al die dingen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van HP-dingen gehoord buiten het concept van Rowling, dus zoveel invloed zullen ze toch niet hebben dan als je het mij vraagt. Ik heb ook nog nooit iemand gehoord die door zoiets fan is geworden van HP ofzo...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://twilightfanclubbelgium.webs.com
Karupin
Plebejer
Karupin


Aantal berichten : 53
Leeftijd : 34
Woonplaats : The Deepest Darkness
Reputation : 1
Points : 51
Registration date : 25-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimezo okt 25, 2009 12:50 am

Hmm... ik denk dat ze een rechtszaak tegen deze mensen aanspant omdat deze parodieën naar alle waarschijnlijkheid alleen populariteit krijgen omdat ze gebaseerd zijn op HP of enige verwantschap ermee hebben.

Dat wil zeggen, deze mensen profiteren van haar fantasie!

Ik zeg niet dat Rowling er slechter vanaf zal komen, voor het geld hoeft ze zo'n rechtzaak niet aan te spannen. Ik denk dat het haar meer om de "eer" gaat. Het verdedigen van haar creatie en voorkomen dat deze ten schande word gezet omdat een vaag persoon een foute film erover maakt.

Dat wil niet zeggen dat deze Rus geen goede films kan maken, maar ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen.

Ik vind het trouwens wel vaag dat er direct een rechtszaak is. Ik zou zeggen, regisseur heeft een idee, vraagt aan Joanne of het mag. Als ze ja zegt is het mooi, als ze nee zegt wat minder. (Ze heeft het autersrecht dus de regisseur kan niets, ook niet bij de rechter) Het klinkt dus alsof de regisseur geen toestemming heeft gevraagd, of door is gegaan nadat ie een nee kreeg.
Terug naar boven Ga naar beneden
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimezo okt 25, 2009 4:33 pm

Jullie zeggen allen 'fout', 'slecht daglicht' en zien allemaal obsessie als iets slechts. Maar dat betekent alleen dat iemand ervan houdt. Ik ga je toch ook niet zeggen dat je totaal ziek bent als je toevallig veel posters hebt van, weet ik veel, McFly ofzo?

Karupin: ik denk toch dat je door zoveel rechtzaken te beginnen eerder je eer verliest dan als iemand een film maakt die toevallig beter is dan jouw oorsproneklijke creatie.
En volgens het artikel begon ze een rechtzaak zodra dat hij aan kwam zetten bij J. met zijn idee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Karupin
Plebejer
Karupin


Aantal berichten : 53
Leeftijd : 34
Woonplaats : The Deepest Darkness
Reputation : 1
Points : 51
Registration date : 25-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimezo okt 25, 2009 10:52 pm

Ik heb het artikel niet gelezen. En ik probeer niet te zeggen dat eer zou verliezen omdat iemand een beter film maakt dan haar creatie.
Ik probeer te zeggen dat ongeacht of de film goed of slecht is, een groot deel van de populariteit alleen maar zal bestaan uti HP fans (Omdat HP er mee te maken heeft.) Iemand anders maakt dus geld uit haar idee. Dat ze er zelf geen geld aan verdient is het probleem niet, het probleem is dat iemand anders geld verdient aan jou ideeën.

Stel je voor dat jij een compleet verhaal ziet en iemand anders basseert zijn verhaal daarop en verdient er bakken geld aan, terwijl het alleen maar wordt gelezen/bekeken door jou fans, omdat zijn verhaal toevallig over de jouwe gaat... zou je dat leuk vinden.

En ik denk dat die rechtszaak eigenlijk pas ontstond nadat er oneenigheid was, maar zo ver graven kranten niet. Die roddelen liever een beetje erop lostotdat alles wordt opgehelderd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimema okt 26, 2009 1:10 am

Nou, ik zou het anders niet te erg vinden als iemand anders profijt maakte aan mijn idee. Imean... in het begin was het toch mijn idee, en mijn naam staat erin. Trouwens, je kunt iemand die je komt vragen of hij je idee mag gebruiken, een maatregel instellen dat bijvoorbeeld een deel van de winst aan jou gaat, niet? ^_^
Terug naar boven Ga naar beneden
Karupin
Plebejer
Karupin


Aantal berichten : 53
Leeftijd : 34
Woonplaats : The Deepest Darkness
Reputation : 1
Points : 51
Registration date : 25-08-08

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimedi okt 27, 2009 7:29 pm

Je krijgt toch zowieso geld van de persoon die iets gebruikt waar jij copyright op hebt. maar zoals ik al melde gaat het hier nog een geld kwestie, maar om het feit dat iemand anders geld maakt van jou ideeën (die al erg succesvol zijn gebleken)

Het is misschien moeilijk uit te leggen, maar ik snap dat Rowling niet wil dat andere mensen haar personages gebruiken voor andere boeken en films. Al lijkt het een beetje extreem om een rechtszaak te beginnen. (zolang ik tenminste niet weet hoe het allemaal in elkaar zit)
Terug naar boven Ga naar beneden
Octavius
Patriciër
Octavius


Aantal berichten : 182
Woonplaats : Neverland
Reputation : 4
Points : 206
Registration date : 19-09-09

Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitimezo nov 01, 2009 6:08 pm

Ik geef Rowling groot gelijk, voor de rechter slepen en laat die kerel zijn eigen verhaallijn maar bedenken. Het is natuurlijk supermakkelijk als je maar de helft van een film hoeft te bedenken in plaats van een compleet nieuwe.

En daarnaast zou ik geen medelijden hebben met de Russen die ze heeft aangeklaagd, het verschillen tussen arm en rijk is in Rusland gigantisch, het gewone volk heeft weinig, de rijken hebben veel, en daartussen in zit niks.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Joanne K. Rowling; rechtzaken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Joanne K. Rowling; rechtzaken   Joanne K. Rowling; rechtzaken Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Joanne K. Rowling; rechtzaken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
De Olympus :: Hobbies :: Boeken-
Ga naar: