De Olympus
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De Olympus

http://wizardworld.actieforum.com/forum.htm
 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Samhain, of toch Halloween?

Ga naar beneden 
5 plaatsers

Samhain of Halloween?
Samhain
Samhain, of toch Halloween? Vote_lcap33%Samhain, of toch Halloween? Vote_rcap
 33% [ 2 ]
Halloween
Samhain, of toch Halloween? Vote_lcap17%Samhain, of toch Halloween? Vote_rcap
 17% [ 1 ]
Weet niet/Geen mening
Samhain, of toch Halloween? Vote_lcap50%Samhain, of toch Halloween? Vote_rcap
 50% [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 6
 

AuteurBericht
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimeza okt 31, 2009 1:38 pm

Beste mensjes,

Zoals sommigen misschien weten komt wat wij nu Halloween noemen, eigenlijk van de Kelten af, die op 31 oktober Nieuw Jaar vierden. Tegenwoordig bestaat Samhain nog altijd, en wordt gevierd door Wiccans. De rituelen ervan zijn wel ietsje anders dan die van de Christenen op 'All Hallow's Eve'.
Wat vier jij vandaag? Vier je Samhain, omdat je het Christelijke feest belachelijk vindt, en feliciteer je dadelijk iedereen met het nieuwe jaar? Of ga je je toch omkleden als heks of kobold om snoep te gaan vragen aan de deuren, omdat het Halloween is?

Ik zelf vier Samhain, niet omdat ik Wiccan ben, maar omdat ik de laatste tijd veel meer heb met druiden, Kelten, Avalon, Morgaine etc. dan met onze 'officiele' religies. Trouwens, doordat onze familie eigenlijk Joods is en Halloween nu niet bepaald een Joods feest is, denk ik dat Samhain vieren veel minder zou opvallen aan mijn ouders dan als ik Halloween zou vieren. =]
Terug naar boven Ga naar beneden
Darlene
Moderator
Darlene


Aantal berichten : 428
Leeftijd : 33
Woonplaats : Gelderland
Reputation : 3
Points : 420
Registration date : 14-05-08

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimeza okt 31, 2009 2:37 pm

Ik vier het niet. Ik ben geen Christen en geen Wiccan. Maar Halloween lijkt me wel erg leuk om te vieren. Very Happy Maar Samhain lijkt me ook leuk. Ach misschien ga ik het wel een keer vieren, wie weet. Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://withlove.life-sensation.com
Ziu
Moderator
Ziu


Aantal berichten : 203
Reputation : 4
Points : 255
Registration date : 17-05-08

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimeza okt 31, 2009 8:17 pm

Mai Faerie schreef:

Ik zelf vier Samhain, niet omdat ik Wiccan ben, maar omdat ik de laatste tijd veel meer heb met druiden, Kelten, Avalon, Morgaine etc. dan met onze 'officiele' religies. Trouwens, doordat onze familie eigenlijk Joods is en Halloween nu niet bepaald een Joods feest is, denk ik dat Samhain vieren veel minder zou opvallen aan mijn ouders dan als ik Halloween zou vieren. =]

Hoe vier je dat dan? Daar ben ik wel echt benieuwd naar.

Ik vier het geen van beide officieel. Ik ben vorig jaar naar een Halloweenparty geweest, maar ik ben geen officiele aanhanger van Halloween. Het heeft voor mij niet zoveel waarde. Ik ben er niet mee opgegroeid, ik heb het nooit echt gevierd, en ik heb er gewoon niks mee. Ik vind het jammer dat de gedachte van Halloween niks meer schijnt uit te maken voor de mensen die het hedendaags vieren. Maar dat is zo met alle feesten die een heidense oorsprong hebben. En Samhein vier ik ook niet. Maar Samhein is toch geen oud en nieuw? Het is toch het feest om te vieren dat ze zomer ten einde was en om de doden van het afgelopen jaar een kans te geven om over te stappen naar het hiernamaals? Want De Germanen, en ik geloof ook de Kelten, vieren hun nieuwjaar van de periode 25 december tot en met 6 januari.
Terug naar boven Ga naar beneden
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimeza okt 31, 2009 10:31 pm

Ziu schreef:
Hoe vier je dat dan? Daar ben ik wel echt benieuwd naar.

Ik vier het geen van beide officieel. Ik ben vorig jaar naar een Halloweenparty geweest, maar ik ben geen officiele aanhanger van Halloween. Het heeft voor mij niet zoveel waarde. Ik ben er niet mee opgegroeid, ik heb het nooit echt gevierd, en ik heb er gewoon niks mee. Ik vind het jammer dat de gedachte van Halloween niks meer schijnt uit te maken voor de mensen die het hedendaags vieren. Maar dat is zo met alle feesten die een heidense oorsprong hebben. En Samhein vier ik ook niet. Maar Samhein is toch geen oud en nieuw? Het is toch het feest om te vieren dat ze zomer ten einde was en om de doden van het afgelopen jaar een kans te geven om over te stappen naar het hiernamaals? Want De Germanen, en ik geloof ook de Kelten, vieren hun nieuwjaar van de periode 25 december tot en met 6 januari.

Hoe ik het vier? Ik steek kaarsjes op, en ben vandaag in het bos geweest. Een zijn met de Godin, jeweet.
De Kelten en druiden vierden het met grote feesten, ook ten ere van de God en de Godin, i.t.t. Beltain echter niet met heel veel liefde bedrijven, maar vooral met eten. Eigenlijk, als ze met Beltain baden om vruchtbaarheid, bedankten ze dat op Samhain. Maargoed, nee, echt, de Kelten vierden nieuwjaar op 31 oktober, je kunt Samhain opzoeken. En de Germanen zijn een heel ander volk, wel met overeenkomsten, maar toch ;]
Terug naar boven Ga naar beneden
Ziu
Moderator
Ziu


Aantal berichten : 203
Reputation : 4
Points : 255
Registration date : 17-05-08

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimedi nov 03, 2009 12:26 am

Morgause schreef:
Ziu schreef:
Hoe vier je dat dan? Daar ben ik wel echt benieuwd naar.

Ik vier het geen van beide officieel. Ik ben vorig jaar naar een Halloweenparty geweest, maar ik ben geen officiele aanhanger van Halloween. Het heeft voor mij niet zoveel waarde. Ik ben er niet mee opgegroeid, ik heb het nooit echt gevierd, en ik heb er gewoon niks mee. Ik vind het jammer dat de gedachte van Halloween niks meer schijnt uit te maken voor de mensen die het hedendaags vieren. Maar dat is zo met alle feesten die een heidense oorsprong hebben. En Samhein vier ik ook niet. Maar Samhein is toch geen oud en nieuw? Het is toch het feest om te vieren dat ze zomer ten einde was en om de doden van het afgelopen jaar een kans te geven om over te stappen naar het hiernamaals? Want De Germanen, en ik geloof ook de Kelten, vieren hun nieuwjaar van de periode 25 december tot en met 6 januari.

Hoe ik het vier? Ik steek kaarsjes op, en ben vandaag in het bos geweest. Een zijn met de Godin, jeweet.
Nee, ik weet niet. Hoe kan dat dan, eens zijn met de Godin? Is daar een bepaald ritueel voor, of is alleen in t bos lopen genoeg? En moet je dan speciale kaarsen aansteken, een speciale kleur ofzo? Ik weet t echt niet, ik hang dat niet aan, maar ik ben wel benieuwd. En ik weet dat de Germanen en Kelten een verschillend volk zijn ,mijn hele eindproject VWO ging over de Germanen.

Ben wel benieuwd of hier leden zijn die wel Halloween hebben gevierd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimedi nov 03, 2009 2:06 pm

Ziu schreef:
Morgause schreef:


Hoe ik het vier? Ik steek kaarsjes op, en ben vandaag in het bos geweest. Een zijn met de Godin, jeweet.
Nee, ik weet niet. Hoe kan dat dan, eens zijn met de Godin? Is daar een bepaald ritueel voor, of is alleen in t bos lopen genoeg? En moet je dan speciale kaarsen aansteken, een speciale kleur ofzo? Ik weet t echt niet, ik hang dat niet aan, maar ik ben wel benieuwd. En ik weet dat de Germanen en Kelten een verschillend volk zijn ,mijn hele eindproject VWO ging over de Germanen.

Een, niet eens. Gewoon, denken aan de aarde... een beetje als mediteren eigenlijk, maar goed, ik loop er wel bij, alle gedachten loslaten behalve de Godin.
Lach me niet uit nu, maar ik weet echt totaaaal niet of er kaarsen van een bepaalde kleur gebruikt moeten worden. Ik gebruik voor alle rituelen gewoon wit, meestal gewoon van die theekaarsdingen. Meestal worden trouwens witte, blauwe en zwarte kaarsen aangeraden, maar of dat ook officieel is...
Terug naar boven Ga naar beneden
Octavius
Patriciër
Octavius


Aantal berichten : 182
Woonplaats : Neverland
Reputation : 4
Points : 206
Registration date : 19-09-09

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimedi nov 03, 2009 3:11 pm

Ik vier het niet, geen van beide. Samhain lees ik nu net voor het eerst, en weet ook niet wat het inhoud. Halloween is opzich wel grappig, alleen als echt iedereen mee doet en het word uitgedost tot een groot feest, zoals in Amerika. In Nederland vind ik Halloween maar schraaltjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Magnitude.
Plebejer



Aantal berichten : 11
Reputation : 0
Points : 11
Registration date : 02-11-09

Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitimedi nov 03, 2009 5:34 pm

Ik vier het allebij niet. Samhian ken ik niet. En Halloween word in nederland niet echt gevierd als je het mij vraagt. En ik zat in een vliegtuig van Florida naar A'dam

Als je het mij vraagt is er binnen 10 jaar ook Halloween in Nederland.
Alles wat in Amerika is komt ook naar Nederland dus Halloween zal ook wel volgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Samhain, of toch Halloween? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samhain, of toch Halloween?   Samhain, of toch Halloween? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Samhain, of toch Halloween?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
De Olympus :: Dagelijkse Praat :: Religie & Spiritualiteit-
Ga naar: