De Olympus
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De Olympus

http://wizardworld.actieforum.com/forum.htm
 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Klassieke kunst en cultuur

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Klassieke kunst en cultuur Empty
BerichtOnderwerp: Klassieke kunst en cultuur   Klassieke kunst en cultuur Icon_minitimedo nov 19, 2009 11:15 am

Misschien ben ik niet de enige die op school klassieke talen [Latijn/Grieks] heeft/had. Daarbij leren wij ook wat van de cultuur van de Grieken en Romeinen en analyseren we [vooral bij Grieks] schilderijen met betrekking tot waar we het over hebben.
Hebben jullie dat ook? Wat vinden jullie van klassieke kunst en kunst van de Renaissance die terugslaat op de mythologie en geschiedenis van de Grieken en Romeinen?

Ik vind wel dat de kunstenaars van de Renaissance wel een beetje correcter konden zijn met kledij van de personen die ze schilderden. Laatst zag ik Augustus en Cleopatra in typische Renaissancekleding en Cleopatra zie ik tegenwoordig alleen maar met blond haar afgebeeld op schilderijen van tussen 1500 en 1900. Sommige kunstenaars zetten ook personages in schilderijen die volgens de mythen er helemaal niet bij waren. Verder hou ik er wel van en vind ik Griekse en Romeinse kunst, vooral beeldhouwen, echt heel knap.
Terug naar boven Ga naar beneden
Ziu
Moderator
Ziu


Aantal berichten : 203
Reputation : 4
Points : 255
Registration date : 17-05-08

Klassieke kunst en cultuur Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klassieke kunst en cultuur   Klassieke kunst en cultuur Icon_minitimevr nov 20, 2009 1:00 am

Ik vind de Renaissance op zich wel een boeiende periode, maar het heeft niet mijn directe voorkeur. Maar het geeft wel een mooie bloeitijd aan in de wereld van de kunst en letteren. Maar er zat natuurlijk een flink gat tussen de Oudheid en de Renaissance. Dat is een van de oorzaken die ik zie die shuld heeft aan het feit dat de kunstenaars van de Renaissance bepaalde aspecten van de kunst van de Oudheid verkeerd opvatten, en ze maakten natuurlijk geen exacte kopien. Ze hadden respect en bewondering voor de Oudheid, maar het was natuurlijk voornamelijk inspiratie die ze eruit haalden. Dus kan ik heel goed inzien waarom er bepaalde dingen werden bij verzonnen/anders gemaakt. Ik vind persoonlijk dat aangezien de Renaissance de Oudheid als inspiratiebron gebruikte, het niet erg is dat ze af en toe een eigen draai aan bepaalde dingen hebben gegeven.

Maar ik ben niet zo'n fan van de kunst uit de Oudheid. De letteren vind ik dan weer interessanter, maar de herleving daarvan had weer verband met het ontstaan van het Humanisme.
Terug naar boven Ga naar beneden
Morgause
Aediles
Morgause


Aantal berichten : 375
Leeftijd : 28
Woonplaats : Wellington met een Weerwolf :3
Reputation : 3
Points : 348
Registration date : 10-08-08

Klassieke kunst en cultuur Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klassieke kunst en cultuur   Klassieke kunst en cultuur Icon_minitimevr nov 20, 2009 3:10 pm

Dat klopt, maar ik neem weer Cleopatra als voorbeeld, als je zegt 'Ik heb Cleopatra geschilderd' moet je haar niet blond haar en een zware jurk geven. Of 'Dit zijn Ares en Afrodite met Hephaistos en de andere goden en godinnen' [terwijl er geen godinnen op hoorden te staan]. Imean... tegenwoordig noemt men dat copyright schenden, je neemt een idee, past het aan en noemt het jouw werk. Toch, of ben ik nu roodharig bezig?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Klassieke kunst en cultuur Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klassieke kunst en cultuur   Klassieke kunst en cultuur Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Klassieke kunst en cultuur
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Werken in de kunst?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
De Olympus :: Actualiteit :: Kunst & Cultuur-
Ga naar: